D-vitamin – den stora bristvitaminen

Att få i sig tillräcklig med D-vitamin är förmodligen det viktigaste näringsrådet som har getts de senaste åren. D-vitamin stärker immunförsvaret, minskar risken för ett flertal olika cancerformer, skyddar hjärtat, förhindrar smärta i leder, förhindrar benskörhet.
D-vitamin kan också förhindra depressioner, högt blodtryck, diabetes, multipel skleros, autism och fibromyalgi.
Experter har i färska rapporter också konstaterat att högre nivåer av D-vitamin kan gagna idrottsmän.
Men bristen på D-vitamin är stor hos oss, generellt. Vi är, som människor, konstruerade att tillgodogöra oss D-vitamin via solen. Men eftersom vi tillbringar mer och mer tid inomhus och skyddar oss bättre och bättre mot solen lider de flesta av oss av brist på D-vitamin.

D-vitamin minskar risken för depression hos barn

januari 27th, 2012

D-vitamin kan rädda ditt barn från depression. Resultatet baseras på en studie gjord på universitet i Bristol. Studien är gjord under fem år och 2700 barn har medverkat. I studien framkom att barn med låga D-vitaminnivåer tenderade att visa fler signaler på depression än de barn med höga halter av D-vitamin. Detta visade sig när barnen sedan kom i tonåren. Läs mer

Högre dödlighet med låga värden av D-vitamin

december 27th, 2011

Ny forskning visar på att låga värden av D-vitamin i blodet har ett samband med ökad dödlighet hos äldre män. I ett pressmeddelande från Sahlgrenska akademin skrivs det att risken att dö är dubbelt så stor med låg D-vitaminnivå jämfört med mediannivå. Läs hela inlägget »

En fröjdefull jul önskar vi er

december 21st, 2011

Nu står julen för dörren och det förbereds febrilt julmat till dignande julbord runt om i landet. Även om de allra flesta av oss äter lite för mycket till jul så kan vi i alla fall trösta oss med att julbordet inte sällan innehåller en hel del nyttigheter. D-vitamin och dessutom nyttiga fettsyror får du i dig genom att ta för dig av gravad lax, sill och lutfisk. Så ät med gott samvete och njut av julhelgen!

D-vitamin på förstasidan

december 12th, 2011

Igår rapporterades det om supervitaminet på Kvällspostens förstasida. I artikeln beskrivs hur Cecilia Hedin, 45, som driver en blogg om kost och träning,tidigare drabbades av mycket vinterförkylningar men nu håller sig friskare med hjälp av D-vitamin. Läs vidare här

Kantarellpaj till helgmyset

december 9th, 2011

Inte kommit på vad ni ska äta ikväll? Rädda fredagsmyset med en härlig kantarellpaj och boosta samtidigt kroppen med välgörande D-vitaminer.  I år har det varit ett fantastiskt svampår och kanske har ni som jag frysen fullproppad med svamp. Här kommer recept på en god paj att förgylla vinterkvällen med. Läs hela inlägget »

Samband mellan D-vitaminbrist och diabetes

december 8th, 2011

En ny rapport visar på sambandet mellan diabetes typ 2, eller det som vi ibland kallar vuxendiabetes, och brist på D-vitamin. I studien som publicerats i tidskriften Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism har forskare mätt och studerat D-vitaminnivåer i blodet, BMI (Body Mass Index), blodtryck, socker- och insulinnivåer hos 90 normalviktiga och drygt 400 överviktiga barn. Läs hela inlägget »

Motsägelsefullt kring D-vitamin

november 17th, 2011

Motsägelsefullt kring betydelsen av D-vitamin, ny forskning ger överraskande resultat! Det är i en avhandling som lagts fram vid Uppsala Universitet som ortopeden Greta Snellman lägger fram nya fakta kring benskörhet/benbrott och kostintag av D-vitamin. Läs hela inlägget »

Nya kostråd för våra minsta

november 16th, 2011

I slutet av oktober kom Livsmedelsverket ut med sina nya råd och rekommendationer till småbarnsföräldrar. Amning rekommenderas fullt ut de första 6 månaderna då bröstmjölken innehåller all näring barnet behöver, förutom D-vitamin. Läs hela inlägget »

Samband mellan D-vitaminbrist och autism?

mars 30th, 2011

Autism är 4-5 gånger vanligare hos somaliska barn jämfört med svenska barn. Idag vet ingen varför men en teori finns om att det kan ha med D-vitaminbrist att göra. Fram tills idag har inga större studier gjorts på detta men det ska nu ske och ett resultat av studien väntas i höst. Läs hela inlägget »

Solljus påverkar mediciner

mars 11th, 2011

En studie gjord vid Karolinska institutet visar att effekten av vissa mediciner starkt försämras under sommaren då solljuset är starkt. Solljuset höjer D-vitaminhalten i kroppen vilket förstärker nedbrytningen av medicinerna. Läs mer på DN.se.